Felhívni bennünket ajánlatért: 20 másodperc (+36 70 426-3106)
A költözés nem egy napig tart
A szeptember a költözések nagy szezonja. A költöztető cégek ilyenkor szoktak a legnagyobb bevételhez jutni. A költözők számára ez egy nagyon stresszes és anyagilag is megterhelő program. Aki már túl van csak egyetlen ilyen eseményen, az jól tudja, hogy mennyi nyűggel és fáradsággal jár a költözés.
Sokan csak azt az egyetlen napot írják be a naptárjukba, amikor a szállítók megérkeznek, holott a költözködés már sokkal hamarabb elkezdődik és jóval azután is tart, hogy a teherautóban lévő holmikat lepakolták. A költözés fizikailag és lelkileg is megterhelő, különösen, ha nem készülünk fel rá profi módon. Érdemes ennek a tevékenységnek a titkait is megismerni, hogy minél kisebb terheléssel legyünk túl a nehéz napokon.
Tervezés és rovancsolás
Amikor már eldőlt, hogy otthont váltunk, akkor szinte azonnal meg kell kezdeni a profi tervezést. Fel kell térképezni azt az ingatlant, ahová megyünk, és meg kell nézni, hogy milyen bútorokat és eszközöket fogunk oda átvinni. Kiderülhet például, hogy a kis szobába nem fog beférni az a kanapé, amit oda szántunk. Érdemes egyfajta térképet készíteni azokról a főbb elemekről, amelyek az új helyre kerülnek. Ez már csak azért is célszerű, mert a költöztetőknek azonnal el tudjuk mondani, hogy az adott bútort hová tegyék le. Nem szerencsés ugyanis a szállításkor tépelődni azon, hogy a kedvenc szekrényünknek melyik szobában lenne a legjobb helye.
Már jóval a költözés előtt fel kell azt is térképeznünk, hogy mi az, ami majd átkerül az új lakásba. Fontos, hogy átfésüljük a korábbi lakhelyünk teljes felszerelését. Ez egyfelől azért fontos, mert ki fog derülni, hogy mennyi felesleges holmit halmoztunk fel az idők során, amelyeknek már nem kellene átkerülniük a másik helyre. Ez a nagy szanálás időszaka is egyben. Ilyenkor az elromlott, eltörött, elszakadt vagy használhatatlan dolgoktól időben meg kell szabadulni. Az is előfordulhat, hogy ugyan az adott holmi hasznos lehet, de nem nekünk. Ha van olyan a családban vagy a baráti körben, aki szívesen átvenné, ne habozzunk odaadni neki. Csak azt költöztessük át, amire tényleg szükségünk van.
A teljes leltározás azért is nagyon hasznos, mert ekkor tudjuk átgondolni a csomagok, zsákok, dobozok bútorok és egyéb dolgok költöztetési sorrendjét. Az alapvető dolgoknak mindenféleképpen kézközelben kell lenniük, mert ellenkező esetben már az első éjszakát is a dobozolással fogjuk tölteni. Célszerű egy olyan túlélő csomagot összeállítani, amelyben minden olyan dolog benne van, amire az első nap szükségünk lehet. Beletartozik ebbe az élelmiszertől a csere ruháig sok minden, ezért nagyon oda kell figyelni az igényeinkre. Kicsit olyan csomagolásra lesz szükség, mintha egy-kétnapos kiruccanásra mennénk valahová.
A felsoroltakból kitűnik, hogy a tervezés több napot, akár hetet is igénybe vehet, nem szabad az utolsó percig várni vele!
Kezdődjön a dobozolás!
A bútorokat szállításra alkalmassá kell tenni. Ez a szekrények esetében azt jelenti, hogy ki belőlük valahová pakolni. Ehhez a jól ismert papundekli dobozok a megfelelőek. Rengeteg kell majd belőlük, még egy kis lakás kiürítése esetén is. Ezek beszerzéséhez is időre, valamint kreativitásra van szükség. Sokan kidobják azt a szállító dobozt, amiben az LCD televízió, a mikrosütő, a hősugárzó volt. Ezek a holmik kényesek és megsérülhetnek a szállításkor. Ráadásul nem könnyű hozzájuk passzoló helyettesítő dobozt találni. Érdemes a különböző áruházakban érdeklődni üres dobozok után már jóval a költözési idő előtt. A boltok nem szokták rossz néven venni az érdeklődést, mert megszabadulhatnak a felesleges dobozaiktól.
Arra is lehetőség van, hogy vásároljunk ilyen dobozokat, mivel több áruházban árulják ezeket. Igaz, egy nagyobb tétel beszerzése észrevehető költséggel jár. A dobozok beszerzésének harmadik módja lehet, ha olyan költöztető céget bízunk meg, amelyiknek van ilyen szolgáltatása. A nehézség abban áll, hogy a legtöbbször a költözés napján hozzák a dobozokat, és nagyon gyorsan kell pakolni. Hogy ez flottul menjen, a különböző tárgyakat, eszközöket csoportokba kell rendezni. Mindig legyen nálunk olló és ragasztószalag, valamint jól fogó filctollak és post-itek.
Ha nem akarunk órákig keresni egy fogkefét vagy váltócipőt, jól tesszük, ha a dobozokra ráírjuk, hogy azoknak mi a tartalma. A filccel egy nagyobb, összefogó fogalmat írhatunk, és a kis cédulára fel is sorolhatjuk, hogy pontosan mi található az adott dobozban. Ezekbe a dobozokba sok törékeny holmi is be fog kerülni. Ilyenkor ki kell bélelni a tárolót. Erre a célra az összesodort újsárpapíroktól a puha rongyokon át a buborékfóliáig sok minden megfelelő. Egyes költöztetőktől lehet buborékfóliát is igényelni, de olcsóbb, ha magunk szerezzük be a megfelelő tekercset.
Erős szemeteszsákokat is vennünk kell, mivel a ruhákat, a puha és hajlékony dolgokat ezekben tudjuk a legkönnyebben elszállítani. A lényeg, hogy a zsák elég erős legyen – ehhez én a sittes zsákokat javaslom, mert drágábbak ugyan, viszont garantált, hogy nem szakadnak ki a szállítás során. A zsákok száját befőttesgumival érdemes lekötni, és fel kell ugyanúgy cédulázni, mint a dobozokat.
Ki fog minket költöztetni?
Egy ismerősöm, aki már számos költözésen túlesett, nem javasolja senkinek sem, hogy a költözést családi vagy baráti segítséggel oldja meg. Erre a tevékenységre nem véletlenül szerveződnek profi cégek, hiszen számos paraméter alapján dönthető csak el, hogy milyen teherautóra, hány emberre és milyen speciális szolgáltatásra lehet szükség.
Gondolhatjuk, hogy a barátok bevonásával olcsóbb lesz a költözés, de sok esetben se nem olcsóbb, se nem praktikusabb végeredményhez jutunk, ráadásul kellemetlenül le leszünk kötelezve a sógornak, aki esetleg nagyobb benzintpénzt fog bemondani a segítségért. Bölcs dolog nem kitenni magunkat egy ilyen költözésnek. A költöztető cégek kiválasztása persze nem egyszerű, és nem biztos, hogy csak az árat kell ilyenkor figyelembe venni. A szolgáltatás hozzáadott értéke nagy kincs lehet, ha egy lift nélküli ház negyedik emeletére kell a pianót feljuttatni, és akkor is, amikor a lapra szerelt bútort az adott vállalkozás a megérkezés után még össze is szereli. A szolgáltató kiválasztásával sem érdemes kapkodni.
Készüljünk fel az első megbeszélésre is alaposan, amikor a költöztető cég munkatársával felvesszük a kapcsolatot, mivel sok mindent meg fog kérdezni, és lehet, hogy nekünk is lesznek plusz közlendőink. A szolgáltatónak pontosan tudnia kell, hogy honnan, mekkora lakásból és mit fognak elszállítani, mi lesz az új célpont, mekkora a távolság, milyen rakodási körülmények közé érkezik. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a költöztető cég napjában legalább két fuvart el szokott vállalni, ezért nagyon alaposan fel kell mérnie, hogy az adott projekthez milyen erőforrásokat kell allokálnia.
Hivatalos dolgok
Amennyiben nem albérletbe költözünk, akkor a megérkezés után még számos hivatalba el kell mennünk. Be kell jelenteni magunkat az új lakásba, azaz lakcímkártyát kell kiváltanunk. Minden bankkal és szolgáltatóval fel kell vennünk a kapcsolatot, s ráadásul mindegyiknél más az ügyfélkezelés. Célszerű már a költözés előtt megtudni, hogy melyik hivatal vagy szolgáltató milyen ügymenettel dolgozik. Az biztos, hogy a lakás adásvételi szerződését mindenhová vinnünk kell majd. A villanyóra átírása akkor lesz gördülékeny, ha a régi tulajdonossal együtt intézzük, mivel náluk előírás egy lemondó nyilatkozat, ami furcsa lehet, hiszen elvileg a vásárlási szerződés is megfelelő lenne. Egy szó mint száz, ezeknek az ügyeknek az intézésére is időt kell szánni, mégpedig hétköznapon – ergo ki kell venni 2-3 nap szabadságot erre a célra. Minél előbb végezzünk ezzel a listával, mert a halogatás előbb-utóbb pénzbüntetéssel fog járni az adott hivatal részéről. Törekedjünk arra, hogy az új lakás minél több örömöt s minél kisebb bosszúságot okozzon.