Olvasási idő: 5 percReading Time: 5 minutes

Felhívni bennünket ajánlatért: 20 másodperc (+36 70 426-3106)

Az első benyomás hatalma

Az első benyomás ereje fajunk esetében döntő szempont. Nem mindegy, hogy milyen hatást érünk el azokban, akik először pillantanak meg bennünket. Ahogy a mondás tartja: első benyomást nem lehet másodszorra tenni. Ennek nyilván evolúciós szerepe lehet, s annyira beépült az emberi genomba, hogy nem csupán az emberek közötti interakcióra terjed ki, hanem sok egyébre is. Gondoljunk csak az utcán sorakozó kirakatokra. Amelyiknek unalmas, sivár vagy rendezetlen a kinézete, azt elkerülik az emberek még akkor is, ha olcsóbb vagy jobb a kínált termék, mint annál a konkurensnél, akinek a kirakata látványos, esztétikus és izgalmas.

Egy lakás eladásának tapasztalatai 

Rendben, mondhatja a cikket olvasó, de hogy jön ez a mi blogunk alapvető témájához, az építőiparhoz, a lakberendezéshez, egyáltalán az ingatlannal kapcsolatos témakörhöz, s mi köze mindennek a főcímben olvasható angol fogalomhoz, ami a home staging? Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk ennek a kibontásához, elmesélek egy történetet, ami – mondjuk úgy – egy ismerősömmel esett meg.    

Az ifjú pár egy kedves kis garzonlakásban kezdte meg közös életét, s ahogy az már lenni szokott, idővel kezdett a kislakás valóban kicsivé válni. Eljött az idő, amikor némi plusz pénz is összejött ahhoz, hogy nagyobba költözzenek, s ehhez el kellett adni a budai zöldövezetben lévő ingatlant, aminek persze voltak erényei és hibái is bőven. Feladtak hát egy hirdetést, és jöttek is az érdeklődök – majd mentek is isten hírével. Egyszerűen szólva, nem voltak elragadtatva attól, amit láttak.  

A fiatalok nem értették a dolgot, s először a lakás gyengeségeit okolták: a fürdőszoba helyett csak egy beugróban épített kádban lehetett fürdeni és a fűtést egy nagy cserépkályha biztosította, ami sok helyet elvett a szobából, míg a konyhát és előterét nem lehetett vele rendesen befűteni. A pár férfi tagja végül úgy döntött, hogy megpróbál az idegen szemével ránézni a lakásra, és azonnal rádöbbent, hogy van egy komoly baj, ami azonban könnyen orvosolható.

Home staging

Életük során számos javakhoz jutottak, s a ruhák és egyéb tárgyak tengere itt-ott felbukkant a lakás nyílt tereiben, egyszerűen szólva nagy volt a kupi. Márpedig ennek látványa alapvetően meghatározta azoknak a döntését, akik várható vevőként beléptek a lakásba. Így aztán nem volt mit tenni, nagy rovancsot kellett tartani, és a nem használt dolgokat ki kellett dobni kíméletlenül. Minden elpakolásra került zárt szekrényekbe, és a lakás úgy várta a következő érdeklődőt, hogy abban rend és tisztaság honolt. Az ülőbútorok a falhoz lettek helyezve, az addig a szoba közepén lévő kisasztal pedig az egyik sarokba került. A függönyöket elhúzták az ablak elől, hogy a fény bejárja a lakást. A kis szoba egyszeriben nagyobbnak és kívánatosabbnak tűnt. A siker nem is maradt el: a következő érdeklődőt lenyűgözte a garzon, ráadásul beleszeretett a cserépkályhába, s néhány nap múlva le is zajlott a lakás eladásának procedúrája.        

Az eladó ingatlan tálalása

A történet tanulsága nyilvánvaló: ha el akarunk adni valamit, legyen az egy ingatlan, akkor azt megfelelően elő kell készíteni az eladáshoz. Gondolhatjuk, hogy ez evidens dolog, de elég csak felmenni egy ingatlanokkal foglalkozó portálra, ahol hemzsegnek az elrettentő példák. Kezdjük azzal, hogy akadnak olyan ingatlan hirdetések, amelyekhez a tulajdonos nem csatol semmilyen képet, csak leír a lakásról ezt-azt. Lehet azonban bármilyen hosszú litániát írni, egy lakásról mindenki képeket akar látni, ezért aztán a fotó nélküli hirdetésekre nem is jelentkeznek sokan, hiszen eleve azt feltételezik, hogy a tulajdonos valamit nagyon el akar titkolni a lakásáról.

Nem sokkal jobb a helyzet, amikor a hirdető olyan fotókat tesz fel, ami egy túlzsúfolt, rendetlen és sötét otthonnak a képét mutatja. Mondhatjuk, hogy ilyenkor a néző fantáziájára bízza, hogy a zűrzavar mögött meglássa az ingatlan egy lehetséges arculatát. Hát, a többség nem látja azt bele, s hamar kihúzza a listájáról. Amennyiben valóban el akarjuk adni a lakásunkat, nem csupán áruljuk, akkor azt a legjobb formájába kell hozni, mielőtt kiállítanánk a nagy nyilvánosság elé. És itt jön a képbe a home staging. 

Amerikából jött és korunk szolgáltatásává válik    

Nem lepődhetünk meg azon, hogy a legtöbb újdonság az Egyesült Államokból gyűrűzik be, hiszen ez a világ élenjáró hatalma, ráadásul akkora és olyan modern ott az ingatlanpiac, amilyen sehol máshol. Itt alakult ki egy új szolgáltatási iparág valamikor a múlt század hetvenes éveiben.

Egy bizonyos Barbara Schwartz ingatlanügynök fejében állt össze a kép, amikor arra lett figyelmes, hogy a rendezett, világos lakásokat sokkal könnyebben tudta eladni, ezért tanácsokkal látta el a tulajdonosokat, hogy még a lakásbemutató előtt, hogyan lehetne kívánatosabbá tenni. Egyfajta díszletet épített kívül-belül, s ehhez nem kellett a tulajdonosoknak lényeges befektetést eszközölniük. Alap volt, hogy a lakás csillogóan tiszta legyen, hogy egyetlen helyiségében se legyen felfordulás. A csetreszeket leszedette a polcokról, a személyes emléktárgyakat, bekeretezett fotókat és falra kirakott fényképeket eltüntette. Igyekezett egységes karaktert adni a lakásnak, amihez elegendő volt egy kiegészítő szett. Arra is ügyelt, hogy minden részlet a helyén legyen. Tapasztalata szerint a lakásnézők igyekeznek a rejtett hibákat megtalálni, s máris kedvező ár-alku helyzetbe kerülnek. 

Home staging

Amennyiben az egyik szobában elpiszkolódott a fal, ott javasolt egy gyors tisztasági átfestést, a leszakadt tapétákat kijavíttatta, a lötyögő kilincset csavarokkal megerősítette, a csöpögő csaphoz gyors szervízt rendelt. Odakint a kertet is takarossá tette. Nem lehetett kint semmiféle gyerekjáték összevissza, sem egyéb olyan holmi, ami a rendetlenség látványával „ajándékozta meg” az először arra járót. A füvet takarosan lenyíratta, a kocsifeljárót letisztíttatta. Az így teljesen rendbe tett házakat, lakásokat aztán gyorsan, könnyen és sokkal nagyobb haszonnal tudta értékesíteni. A tevékenysége aztán napi rutinná, majd egy önálló szolgáltatássá nőtte ki magát. Így született meg a home staging. 

Egy új szakma jövője Magyarországon

A home stagingel foglalkozó szakemberek ma már nem egyszerű dekoratőrök, de még csak nem is puszta lakberendezők. Ezek ugyanis eleve önálló szakmának mondhatók. A home staging művelői persze ezeknek az ismereteknek is a birtokában vannak alapfokon, de egyúttal komoly ingatlanpiaci ismerettel rendelkeznek. Erre szükségük is van, hiszen nem mindegy, hogy egy lakás eladhatóvá dizájnolására mekkora összeg fordítható, hogy az haszonnal meg is térüljön. Ennek megfelelően gazdasági kalkulációt végeznek, kiszámítják a ráfordítható marketing költséget, és a lakás átdizájnolásához tudják, hogy melyik szakemberhez forduljanak. 

Magyarországon ennek a tevékenységnek persze az anyagiak és az ingatlan eladási kultúra miatt egyelőre még szűk a keresztmetszete. Elsősorban a nagyértékű ingatlanok tájékozott és modern felfogású tulajdonosai fogadják szívesen a szolgálataikat. Addig is, amíg nem tudunk megbízni egy ilyen felkészült szakembert a lakásunk eladásának előmozdítása érdekében, ne feledjük, hogy egy jól előkészített, rendezett, világos és tisztán áttekinthető ingatlant sokkal könnyebben adhatunk el, s ehhez nem kell milliókat befektetni, csak némi törődésre és rendrakásra van szükség. Érdemes feláldozni érte egy-két szabad délutánt. 

A meleg burkolóanyagok közül kétségkívül a laminált padló a legnépszerűbb ma Magyarországon.